1

RGB, HSV şi reprezentarea culorilor în Hexazecimal

Lumina ultravioletă, lumina vizibilă, microundele, undele radio, etc, toate sunt forme de energie electromagnetică, practic unde electromagnetice mai lungi sau mai scurte. Spectrul electromagnetic este uriaş iar partea vizibilă a spectrului este foarte foarte mică, aşa cum se poate vedea si din desenul de mai jos.

img_spectru_electromagnetic

Unitatea de măsură cea mai folosită pentru lungimea de undă este nm (nano-metrul). Altfel spus, 1nm = 10-9m.

Spectrul vizibil al undelor electromagnetice este undeva între 400-700nm. Fiecare dintre aceste lungimi de undă, începând cu 400nm şi terminând cu 700nm, este asociată, la nivelul creierului nostru, unei culori distincte.

Spectrul vizibil este cel ilustrat mai jos.

img_spectru_vizibil

Sărind peste alte aspecte teoretice, vă propun să discutăm în continuare despre 2 dintre modelele de culoare folosite pentru reprezentarea imaginilor pe computer, şi anume: RBG şi HSV.
Vom discuta de asemenea şi despre codarea culorilor în formatul Hexazecimal.

RGB (Red Green Blue)

Aşa cum îi spune şi numele, RGB vine de la Red, Green si Blue, cele 3 culori primare folosite pentru a reprezenta imaginea încă de la apariţia televizorului. Modelul de culoare este unul aditiv, unde elementele de culoare R, G şi B, având diferite proporţii, sunt adunate pentru a obţine orice altă culoare din spectrul vizibil.

Înainte de toate trebuie menţionat faptul că modelul RGB este un model de reprezentare a culorii dependent de dispozitivul folosit (tipul de televizor, monitor, etc), deoarece lungimile de undă pentru elementele de bază (R, G si B) pot să difere de la producător la producător.

Culorile Red, Green şi Blue sunt numite culori primare şi sunt reprezentate foarte sugestiv în imaginea de mai jos.

img_culori_primare

Folosind culorile primare de mai sus (R, G, B) putem genera complementele lor, aşa cum reiese din imaginea de mai jos: R + G = Yellow, R + B = Magenta, G + B = Cyan. Aceste complemente sunt numite culori secundare sau culori folosite pentru print (CMYK = Cyan, Magenta, Yellow, Key (black)).

img_culori_secundare

Puteam continua în acelaşi mod şi vom obţine culorile terţiare, obţinând astfel valorile dintre culorile primare şi culorile secundare. Aveţi mai jos reprezentarea completă a culorilor primare, culorilor secundare şi culorilor terţiare.

img_culori_tertiare

HSV (Hue, Saturation and Value)

Modelul de faţă este oarecum derivat din modelul RGB, fiind un model mai aproape de percepţia ochiului uman.

Modelul HSV îşi propune să reprezinte culorile astfel:

  • Hue (nuanţă) se referă la diferitele culori din spectrul vizibil
  • Saturation (saturaţie) se referă la intensitatea unei culori sau, altfel spus, cât de nuanţată este culoarea respectivă.
  • Value (luminozitatea) se referă la luminozitatea unui culori; altfel spus, discutăm despre cât alb şi cât negru se găseşte într-o culoare.

Ştiu că explicaţia n-a fost prea clară şi că este puţin teoretică însă imaginea de mai jos ar trebui să vină şi să clarifice lucrurile. Se poate observa faptul că hue reprezintă o valoare de pe acea felie din conul de culoare (care de altfel poate fi şi un cilindru), value reprezintă ponderea de negru dintr-o culoare (înălţimea cilindrului) iar când spunem saturation ne referim la intensitatea unei culori (ne plimbăm pe raza cercului de secţiune) :) .

img_hsv

Reprezentarea culorilor in Hexazecimal

Reprezentarea culorilor în hexazecimal (baza de numeraţie 16) nu este un lucru complicat, fiind în acelaşi timp foarte util pentru a reprezenta o culoare printr-un şir de 6 caractere. Fiecare caracter poate fi oricare din următoarele 16 “simboluri”: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, a, b, c, d, e, f.

Reprezetarea în hexazecimal pleacă de la reprezentarea culorii folosind modelul RGB şi convertirea fiecărei valori R, G şi B (care poate fi curpinsă între 0 şi 255) într-un şir de 2 caractere, cu valori cuprinse între 00 şi FF.

Pentru un test rapid vă recomand să deschideţi calculatorul din Windows, selectaţi modul HEX, întroduceţi caracterele FF, selectaţi modul DEC şi citiţi rezultatul, adică 255. Vă veţi convinge astfel de faptul că reprezentarea în baza 16 ne-a scutit de a ţine minte 3 caractere. Practic, orice culoare poate fi scrisă folosind numai 6 caractere, în loc de 9 (dacă am fi scris valorile în baza de numeraţie 10). Nu este nimic mai mult de spus  :) .

Reprezentarea in hexazecimal este comodă, de exemplu, în cazul în care folosesc Color Picker-ul pentru ca “capta” o culoare dintr-o imagine. Îmi este foarte simplu să ţin minte culoarea respectivă ca un şir de 6 caractere.

Concluzii

Ca şi concluzii, ar fi de menţionat următoarele:

  • Toon Boom Studio foloseşte reprezentările RGB şi HSV şi nu ne lasă să introducem valori în Hex (don’t know why?!?)
  • Adobe Flash foloseşte toate cele 3 reprezentări de mai sus însă reprezentarea în hexa este folosită cu preponderenţă.
  • Adobe Photoshop foloseşte toate cele 3 reprezentări, lafel ca majoritatea softurilor dedicate manipulării imaginilor.
  • Modelul HSV este mai aproape de percepţia umană decât modelul RGB, în principal datorită faptului că se pot ajusta mai “uşor” luminozitatea sau saturaţia unei culori.
  • RGB este dat de ponderea celor 3 culori primare ( Red, Green şi Blue), fiecare având valori curpinse între 0 şi 255. Astfel, 255 0 0 este Red (roşu), 0 255 0 este Green (verde), 0 0 255 este Blue (abastru).
  • HSV este dat de valoarea corespunzătoare nuanţei (Hue), valoarea luminozităţii acelei culori (Value) şi de saturaţia acelei culori (Saturation). Astfel, 0 100% 100% este Red (roşu), 120 100% 100% este Green (verde), 240 100% 100% este Blue (albastru). De menţionat că 360 100% 100% este tot Red pentru că s-a închis cercul.
  • Dacă vreţi să vă jucaţi cu culorile vă recomand un program foarte interesant, Color Schemer Studio.


Filed in: Principles, Romanian, Terminology
Tags: , , , , , , , , , ,

Recent Posts

Bookmark and Promote!

One Response to "RGB, HSV şi reprezentarea culorilor în Hexazecimal"

  1. […] Deci, ne folosim imaginaţia însă încercăm să încadrăm cumva toate culorile într-o paletă de culori “viu colorate”. Nu vrem să plictisim copii folosind culori posomorâte ori şterse, însă nu sunt recomandabile nici culorile foarte foarte saturate. Am scris mai multe despre culori aici. […]

Leave a Reply

Submit Comment



© 2019 ANIMATIC