3

Toon Boom Studio – Drawing Toolbar – partea I

Toon Boom Studio este un program care oferă marele avantaj de a permite desenul vectorial. Mai exact, acest lucru înseamnă că  toate formele desenate vor fi forme vectoriale create pe bază de puncte (strokes) şi nu de pixeli. Discutăm deci despre un cu totul alt tip de fişier spre deosebire de imaginea clasică, formatul în cauză fiind folosit cu precădere în applet-urile Flash SWF. Revenind la puncte, ele delimitează un contur, sau altfel spus, crează muchii. Un desen este format din puncte şi muchii, ambele putând fi modificate atât din punct de vedere al numărului cât şi al poziţiei. Formatul vectorial oferă avantajul scalabilităţii infinite cât şi avantajul unui fişier mult mai mic din punct de vedere al dimensiunii (dată în KB).

Odată ce am desenat o formă (contur) o pot modifica cu uşurinţă fără a fi nevoie să şterg o porţiune sau să o iau de la capăt, pur şi simplu ‘trag’ de puncte, ‘trag’ de muchii sau folosesc tangentele punctelor (handles), obţinând astfel forma dorită (vezi Contour Editor Tool); bineînţeles că pot şterge o parte dintre puncte dacă sunt prea multe şi dese sau pot adăuga puncte dacă am prea puţine şi rare (vezi Cutter Tool).

În continuare o să vă prezint care anume sunt şi cum se folosec instrumentele de desenat dar şi cele necesare modificării unui desen; la finalul părţii a II-a voi prezenta şi un video unde veţi putea urmări cum se utilizeză o parte dintre aceste instrumente.

drawing-toolbar1

Aşadar, bara instrumentelor de desenat (Drawing Toolbar) cuprinde instrumentele necesare pentru crearea, editarea şi colorarea desenelor vectoriale; bara conţine 6 secţiuni iar 5 dintre acestea au mai mult de o singură opţiune.

În acest articol urmează să tratăm doar primele 2 secţiuni, restul urmând a fi prezentate într-un alt articol.

1. SELECT TOOLS – conţine instrumentele necesare pentru selecţia şi modificarea unui desen.

1-select-tools

1.a) Select Tool permite:

Selection – selectarea unui desen sau mai a mai multora cu condiţia ca toate să fie aşezate pe acelaşi layer; obiectul selectat apare încadrat într-un chenar (bounding box) delimitat de 8 puncte.

Move & Rotate – modificarea poziţiei desenului selectat cât şi rotirea lui; rotirea se face conform centrului de rotaţie care, iniţial, este în centrul bounding box-ului; totuşi, centrul de rotaţie poate fi fixat oriunde (atât în interiorul bounding box-ului cât şi în exterior).

Resize – modificarea dimensiunii desenului, atât proporţional, lungime – înălţime (width – height), cât şi individual, pe o singura direcţie; scalarea proporţională se obţine ţinând tasta Shift apăsată.

1.b) Contour Editor Tool permite:

Reshape – modificarea formei desenului prin modificarea la nivel de puncte; conturul unui desen se poate modifica prin operaţiunea de ‘tragere’ (deplasare) de puncte sau muchii; cea din urmă este echivalentă cu folosirea tangentelor (handles).

1.c) Perspective Tool permite:

Distort & Strech – selectarea unui desen sub formă de bounding box, delimitat de 8 puncte; trăgând de punctele din colţuri se poate deforma desenul, iar trăgând de cele din mijloc desenul poate fi intins.

1.d) Reposition all drawings permite:

Select All – selectarea acestui instrument duce la selectarea automată a tuturor desenelor însă acest lucru nu înseamnă o selecţie multiplă de layere ci o selecţie multiplă a desenelor care se gasesc pe un singur layer.

2. DRAWING TOOLS – conţine 6 instrumente diferite necesare pentru desenare; astfel, pentru fiecare în parte se poate seta grosimea minimă şi/sau maximă (minimum / maximum size) dar şi netezimea (smoothness); aceste proprietăţi pot fi vizualizate şi modificate din ferestra Pen (Window > Pen).

pen-window

Proprietatea de netezire, Smoothness, se traduce la nivel de puncte şi se aplică doar la primele doua instrumente: Pen şi Brush. Astfel, dacă setez o valoare mai mare pentru smoothness şi trasez o curbă voi observa faptul că, curba este formată din mai puţine puncte decât dacă setez o valoare mică. Concluzia este aceea că această opţiune îţi oferă posibilitatea de a-ti optimiza desenul, aproximând-ul cu mai puţine puncte care pot fi apoi foarte uşor de modificat. Mai puţine puncte înseamnă o scenă neîngreunată şi un fişier exportat de dimensiuni mai mici. Cu cât ai mai multe puncte cu atât vor aparea probleme (imagine sacadată) la mişcarea elementelor pe scenă.

2-drawing-tools

Proprietăţile Minimum Size şi Maximum Size se pot seta simultan doar dacă se foloseste Brush Tool; aceasta este singurul instrument care permite desenarea cu mai multe nivele de grosime; singura condiţie este folosirea unei tablete grafice, deoarece creionul tabletei este capabil să traducă foarte multe nivele de presiune.

Cele 3 instrumente Rectangle, Elipse şi Line permit desenarea formelor geometrice de bază, si anume dreptunghi/pătrat, elipsă/cerc, linie oblică/linie dreaptă. Pentru desenarea unui patrat, cerc sau linie dreptă se ţine apăsată tasta Shift .

Utilizând Polyline se pot desena forme vectoriale ce conţin mai multe puncte consecutive care formează, la rândul lor, diferite unghiuri. Ţinând tasta Shift apăsată se pot fixa tangentele puncteleor cu un increment de 15 grade, ceea ce ajută la obţinerea  muchiilor rotunjite şi nu drepte.

Continuarea poate fi citită în articolul următor, Toon Boom Studio – Drawing Tooolbar – partea a II-a.


Filed in: Romanian, Toon Boom Studio
Tags: , , , ,

Related Posts

Bookmark and Promote!

3 Responses to "Toon Boom Studio – Drawing Toolbar – partea I"

  1. […] articol este o continuare a celui intitual Toon Boom Studio – Drawing Toolbar – Partea I; aşadar, pentru o mai bună înţelegere vă sfătuiesc să citiţi întâi articolul menţionat […]

  2. […] fac o singură observaţie legată de intrument de desenat folosit aici, şi anume: am să folosesc Pen Tool cu următoarele proprietăţi: Maximum Size = 5 (Minimum Size nu are importanţă pentru acest […]

  3. […] înseamnă redeseanarea pe porţiuni mici (Pencil Tool) sau rearanjarea punctelor folosind Contour Editor Tool (vorbim aici de Toon Boom […]

Leave a Reply

Submit Comment



© 2710 ANIMATIC