1

Limbajul trupului – partea I

Atunci când vorbim despre reprezentarea emoţiilor unui personaj trebuie să vorbim despre un echilibru între expresia facială şi poziţia corpului. Despre expresii faciale am mai scris aşa că ne rămâne să stabilim câteva lucruri şi despre poziţia corpului, astfel încât cele două să se completeze.

Metoda cea mai simplă de reprezentare a unei atitudini sau a unei actiuni, atunci când este vorba despre un personaj, este de a folosi linia de acţiune (line of action). Linia de acţiune nu trebuie privită literal ca o linie, pentru că este în cele mai multe cazuri o curbă :) , scopul ei fiind acela de a oferi personajului un strop de naturaleţe în poziţie şi miscări, în gesturi şi atitudine; acest lucru il obţin doar dacă între cap, corp şi picioare există o armonie, adică o îmbinare potrivită.

În continuare vă propun să  studiem patru ipostaze diferite ale aceluiaşi personaj, iar de data aceasta facem cunoştinţă cu un iepure.

Începem cu o primă schiţă în care reprezentăm doar capul şi corpul stabilind astfel atât proporţia cât şi poziţia. Ceea ce este important de reţinut este faptul că poziţia unui element faţă de celălalt (spre exemplu, poziţia corpului faţă de cap) se stabileşte cu ajutorul liniei de acţiune; în acest mod reuşim să obţinem o continuitate între capul şi corpul personajului, şi mai apoi între corp şi picioare; este ca şi cum am avea o reacţie în lanţ între elementele corpului :)

rabbit1

În etapa următoare adăugam restul de elemente ale corpului şi anume: mâinile şi picioarele; după cum am spus mai înainte, picioarele (sau doar un singur picior) trebuie să urmărească linia de acţiune.

Dacă din prima schiţă nu am reuşit să evidenţiez atitudinea personajului doar prin poziţia trupului, de data aceasta, având corpul complet desenat, am reuşit să schiţez ceea ce se numeşte limbajul trupului. Prin limbajul trupului personajul reuşeşte să transmită o starea pshihologică sau o intenţie fără a fi nevoie să vorbească, cu alte cuvinte limbajul trupului înlocuieşte sau completează vorbirea.

rabbit2

Până acum am reuşit să surprind atitudinea personajului doar prin limbajul trupului, fără a schiţa emoţiile de pe fata acestuia. Totuşi, odată ce am obţinut acest lucru pot renunţa la linia de acţiune pentru a mă concentra asupra expresiei faciale.

Atunci când spun expresie facială, automat mă gândesc la toate elementele care alcătuiesc capul şi anume: ochi, gură, urechi, mustăţi, nas. Toate aceste elemente trebuiesc modificate, atât prin formă cât şi prin dimensiuni, astfel încât să surprindă emoţiile personajului.

rabbit3

Acum, dupa am adăugat urechile trebuie să le şi comentam :) sau mai bine zis să le interpretăm, deoarece urechile lungi reprezintă prin forma lor un element cu o mare putere de sugestie

  • urechile puţin lăsate sugerează o starea de relaxare fizică a personajului, o bună dispoziţie
  • urechile mai mult lăsate, eventual îndoite, sugerează o oboseală fizică, o indispunere a personajului sau chiar o tristeţe
  • urechile drepte, ascuţite sugerează o stare de încordare atât fizică cât şi psihică
  • o ureche dreaptă în combinaţie cu cealalta lăsată, sugerează o atitudine de încredere, de mândrie sau chiar de aroganţă

În linii mari am creat un personaj în patru ipostaze diferite, iar acum nu ne mai rămâne decât să adaugam câteva detalii, şi anume: smocurile de blană din obraji şi din coate, smocul de păr din frunte, nelipsitele mustăti, blana de pe burtă, detalii în zona picioarelor.

rabbit4

În încheiere pot să rezum articolul la o singură frază, o frază ce poate fi considerată o idee de bază în desen şi în animaţie: Un personaj de desene animate se evidenţiază prin doi factori: prin proporţii şi prin postură, iar aceşti doi factori sunt stabiliţi în funcţie de personalitatea personajului.


Filed in: Body language, Easy, Romanian
Tags: , , , ,

Related Posts

Bookmark and Promote!

One Response to "Limbajul trupului – partea I"

  1. Dana says:

    Multumesc,
    Eu nu fac parte din lumea creatorilor de animatie dar imi folosesc articolele tale pentru dezvoltarea eotionala a copiilor. M-ai inspirat si te voi cita in lucrarea mea..

Leave a Reply

Submit Comment



© 2019 ANIMATIC