6

Despre storyboard şi utilitatea lui

Storyboard-ul reprezintă o succesiune de cadre principale ale unei animaţii, desenate cu scopul de a previzualiza animaţia în cauză, personajele, cadrele, decorurile, etc. Când spunem storyboard, vorbim exclusiv despre desene, care au ca unic scop acela de a face mai clar pentru animator modul în care trebuie să se desfăşoare animaţia respectivă.

Întrebarea care se pune este următoarea: cât de util este storyboard-ul într-un process de realizare a unei animaţii? Raspunsul este că un storyboard poate fi util (chiar foarte util), şi-am să dau şi explicaţiile chiar în acest articol.

Cu cât animaţia în cauză este mai lungă ca şi durată, dar şi mai complexă (multe personaje, multe decoruri, multe mişcări, dialoguri, etc) planificarea şi realizarea storyboard-ului încep să devină din ce în ce mai importante. Chiar dacă vorbim despre o animaţie de 2 minute, şi care aparent se poate realiza fără un storyboard, se recomandă realizarea unui storyboard din mai multe motive :
•    Odată realizat un storyboard, animatorul va căpăta o viziune mai clară asupra proiectului, asupra personajelor şi asupra timing-ului
•    Odată realizat storyboard-ul, întreaga animaţie va avea o construcţie mai robustă, şi când spun asta mă gandesc la faptul că toate cadrele vor avea cam aceeaşi viziune regizorală, rolul storyboard-ului fiind şi acela de a organiza scenele.
•    După ce storyboard-ul va fi fost realizat şi se va putea trece la animaţia propriu-zisă (de altfel ultima etapă dintr-un process de realizare a unui film de animaţie) animatorul se poate concentra 100% doar pentru acest proces. Nu se mai va mai aloca timp pentru concepte şi regie, astfel că randamentul animatorului va fi cu siguranţă crescut.

Dacă totuşi animatorul decide să sară etapa de realizare a storyboard-ului, atunci există riscul apariţiei unor segmentări ale filmului, din punct de vedere regizoral. Se poate ajunge în situaţia animării “după ureche”. Spre exemplu, se poate ajunge ca animaţia să înceapă cu o serie de cadre care însă sa nu se mai regăsească spre sfârşit ; de asemenea, este posibil ca animatorul să aloce mai mult timp pentru o parte a animaţiei (de exemplu începutul) pentru ca mai apoi să treaca foarte repede spre sfârşit, neavând timp sa prezinte povestea în detaliu.

În concluzie, procesul de animaţie este unul foarte complex, adeseori mai complex decât s-ar crede la prima vedere. Astfel, fiecare etapă este importantă şi trebuie tratată cu seriozitate, altfel rezultatul final poate avea de suferit.


Filed in: Miscellaneous, Romanian
Tags: , , ,

Related Posts

Bookmark and Promote!

6 Responses to "Despre storyboard şi utilitatea lui"

  1. […] mai vorbit despre storyboard şi aici. Practic, scopul unui storyboard este acela de a ne face o idee asupra timing-ului animaţiei, […]

  2. Calinj Cazan says:

    Te rog sa ma scuzi ca te inoportunez. Storyboard-ul este mult, mult mai mult decat spui tu aici. Si nu este scula animatorului, ci a regizorului. De la el pleaca schitzele de lay-out, de la care pleaca indicatiile de decor si cele de animatie, schitele de personaje si relatia dintre ele, laika-reel, indicatiile de miscare de camera, indicatiile de montaj… Si, surpriza,. dragul meu, desi este bine sa fie desenat, poate fi doar scris – deci este unealta intima si misterioasa a regizorului, care traduce in parte ce se afla in mintea sa creativa.
    Cu mii de scuze, al tau acelasi sincer Calin Cazan.

  3. Marcel says:

    Multumesc pentru comentariu si pentru critici :)

    Evident ca n-aveam de unde sa stiu toate astea avand in vedere ca nu sunt regizor si nici nu cunosc personal vre-un regizor (desi mi-ar fi placut).

    Informatia din articol este mai mult orientativa si este scrisa din perspectiva animatorului care se afla si pe post de scenarist, regizor si animator.

    Trebuie sa recunoasteti totusi ca informatia care se afla “pe teren” la momentul acesta este foarte vaga asa ca nu avem de unde sti toate subtilitatile meseriei.

    Asa cum spuneam si mai sus, multumesc pentru critici si comentariu.
    De asemenea, daca mi-ati putea sugera un text sau o carte din care as putea completa informatia din articol as fi mai mult decat bucuros sa fac un update.

  4. oxana says:

    buna. puteti sa imi spuneti si mie niste titluri de carti care au ca subiect soryboarding-ul si sunt scrise de autori romani???

  5. Buna,

    Din pacate nu exista carti de storyboarding scrise de autori romani, la fel cum nu exista nici o scoala de animatie serioasa sau vreo carte de animatie romaneasca.

    Poti incerca “Focal Press – Storyboards, Motion in Art (2007)” sau “Focal Press – Animation Writing and Development From Script Development to Pitch (2005)”. Le gasesti pe Amazon.

  6. oxana says:

    multumesc mult…imi pare foarte rau ca nu pot gasi asemenea informatii…am citit si eu o groaza de carti in engleza…pe astea le-am parcurs cu ochii…cred ca ma apuc de ele…poopici :-*

Leave a Reply

Submit Comment



© 6760 ANIMATIC