29

Animaţie simplă cu o pisică drăgălaşă

M-am gandit să începem lecţiile de animaţie cu ceva simplu, şi anume să facem un personaj să clipească. Uitaţi ce vă propun: să desenăm repede un personaj (începem cu schiţa în creion) şi apoi să-l facem să clipească în două moduri, un mod foarte rapid şi nepretenţios (modul cel mai des folosit) şi un mod ceva mai migălos, dar cu un rezultat mult mai deosebit :)

Ca personaj am ales unul feminin şi anume o pisică, şi asta pe motiv că un personaj feminin poate clipi în diverse moduri, iar unul dintre aceste este modul gingaş; o pisică poate fi foarte drăgălaşă atunci când clipeste :)

De data asta o să  trecem ceva mai repede peste etapa de schiţare, pentru că trebuie să ne concentrăm mai mult pe animaţie. Ca de obicei, începem schiţa cu forme simple urmând mai apoi să adăugăm micile detalii. Am folosit creioane colorate ca să evidenţiez părţile componente ale corpului.

pisica-schita-final

În privinţa culorii de bază a pisicuţei poţi fi foarte inventiv, poţi alege gri, galben, mov sau chiar roz, însă toate trebuiesc sa fie nuanţe deschise. Dacă am fi desenat un motan atunci am fi folosit culori ceva mai închise de genul gri, maro sau chiar albastru.

Atât despre desenarea  personajului, să trecem mai departe la partea interesantă şi anume animaţia. După cum am spus mai sus, vor fi doua situaţii pentru animaţia de clipire.

Înainte de a începe, este foarte important să menţionez faptul că cele 2 animaţii au fost realizate la un frame rate de 24fps.

Prima situaţie pot spune că este modul normal de clipire, în care personajul clipeşte natural fără a sugera nimic anume din privire. Metoda cea mai simplă de a realiza acest lucru este de a redesena pisica (sau în cazul meu doar capul – pentru că folosesc layere) cu ochi închişi, adică nu folosim poziţii intermediare între ochii deschişi şi ochii închişi. Cu alte cuvinte, vom avea două ipostaze ale pisicii: una cu ochii deschişi şi una cu ochii inchişi.

animatie-varianta1

Ceea ce trebuie să facem acum este să stabilim numărul de  frame-uri pentru care pisica va sta cu ochii închişi. În cazul de faţă, din totalul de 30 de frame-uri (30frames/24fps = 1.24 sec. de animaţie) pisica va sta doar 4 frame-uri cu ochii închişi. Mai jos este prezentat timeline-ul care ne indică faptul că între frame-urile 14 – 18 pisica va avea ochii închişi, iar în restul frameu-rilor pisica va avea ochii deschişi.

animatie1-timeline1

Cele 4 frame-uri sunt poziţionate în mijlocul timeline-ului, din ideea de a crea un loop, adică o animaţie care are începutul şi sfârşitul identice, şi asta pentru că vrem să putem rula filmul fără oprire.

Get Adobe Flash player

Prima situaţie este foarte banală, aşa ca eu propun ca în cea  de-a doua situaţie să facem pisica să închidă ochii ceva mai lent; vom folosi 4 keyframe-uri în loc de unul singur, aşa cum aveam la prima animaţie. Pentru a complica şi mai mult lucrurile, haideţi să aplicăm şi o rotaţie capului pe parcursul a celor 4 keyframe-uri, cu 2 grade la fiecare keyframe în sensul invers acelor de ceasornic. Însă această rotire a capului va implica arcuirea spatelui şi a pieptului, ambele spre interior. Ca să vă faceţi o idee mai clară priviţi keyframe-urile folosite, ilustrate mai jos.

animatie-varianta2

După ce am stabilit care sunt keyframe-urile nesesare, mai avem de stabilit durata lor în timp şi asta o facem cu ajutorul timeline-ului.

varianta2-timeline

Haideţi să interpretez puţin timeline-ul pentru ca să nu vă speriaţi :))

  • frame-urile 1-23 (extreme 1): pisica are ochii deschişi –  1 keyframe repetat de 23 de ori
  • frame-urile 24-32 (inbetweens): pisica închide ochii, adică trecerea de la extreme1 la extreme2 ; această trecere se realizează cu ajutorul a 3 keyframe-uri, fiecare keyframe fiind reprezentat pe câte 3 frame-uri
  • frame-urile 33-50 (extreme 2): pisica are ochii închişi –  1 keyframe repetat de 17 de ori
  • frame-urile 51-62 (inbetweens): pisica deschide ochii, adică trecerea de la extreme2 la extreme1 ; această trecere se realizează cu ajutorul a 3 keyframe-uri (sunt aceleaşi keyframe-uri de mai sus doar că sunt puse în ordine inversă), fiecare keyframe fiind reprezentat pe câte 4 frame-uri
  • frame-urile 63-69 (extreme 1): pisica are ochii deschisi –  1 keyframe repetat de 6 de ori

În concluzie am realizat o animaţie de 69frames/24fps=2.87 secunde. Avem o pisică care clipeşte la un interval de 26 de frame-uri (extreme1), adică la aproximativ o secundă.

Astea fiind spuse haideţi să vedem rezultatul.

Get Adobe Flash player


Filed in: Characters, Easy, Flash Content, Keyframing, Romanian, The kitty cat
Tags: , , , , , , , , , ,

Related Posts

Bookmark and Promote!

29 Responses to "Animaţie simplă cu o pisică drăgălaşă"

  1. sandy says:

    Vai ce fain!!!…Tocmai ce spuneam ca oamenii se intorc la nostalgia desenelor animate…si acum am dat peste jucaria asta…

  2. Cristina says:

    Salut Sandy,

    Ar fi bine ca lumea sa se intoarca spre desenele animate clasice si aici ma refer la cele din regia Walt Disney, Hanna-Barbera sau Warner Bros. Astea au fost si sunt cele mai bune desene animate realizate … pararea mea :)

  3. sandy says:

    Mare adevar graiesti…dar ce spui de desenele animate romanesti?

  4. Cristina says:

    Cand aud ‘desene animate romanesti’ primul cuvant care imi vine in minte este ‘Gopo’. Cu totii stim faptul ca Gopo a fost o personalitate a desenelor animate romanesti remarcandu-se mai mult prin substrat decat prin reprezentare grafica; cred ca sfarsitul vietii sale a insemnat si sfarsitul animatiei romanesti.

    Daca ma mai gandesc putin imi mai aduc aminte de o productie romaneasca, desenele animate din copilarie, ‘Miaunel si Balanel’, la varsta aceea mi se parea ok, insa acum privesc cu alti ochii – cu ochi unui animator si ma uit dupa detaliile tehnice.

    In prezent nu exista desene animate romanesti, asa ca nu pot vorbi decat despre trecut … poate stateam binisor la povestea in sine, insa cand vine vorba de reprezentare nu doar grafica ci tehnica ne-a lipsit tot ceea ce oferea Disney: culoare, gingasie, flexibilitatea si expresivitatea personajelor si sa nu mai zic de personalitate personajelor, cu alte cuvinte ne-a lipsit armonia dintre decor, personaje si animatia in sine.

    Parerea ta care este?

  5. Marcel says:

    Exista totusi un festival de animatie romanesc, Anim’est (www.animest.ro). Sa nu uitam de acest fenomen, este cu siguranta un pas inainte. Totusi, eu cred ca va trece ceva timp pana ne vom remarca pozitiv cu productii romanesti de calitate.

    Un pas ar fi (re)infiintarea unor clase de animatie pe langa facultatile de film, insa nici aici nu cred ca sunt sperante in viitorul apropiat. Eu unul nu reusesc sa inteleg de ce s-a renuntat la animatia romaneasca, de ce oamenii care au lucrat animatie in Romania au abandonat aproape total fenomenul. Stiu ca la prima vedere nu este un domeniu din care se fac foarte multi bani insa, chiar si asa, cred ca este loc si de profit daca se fac lucrurile cu cap. Ce putin la capitolul talent nu ducem deloc lipsa!!

    See you,
    Marcel

  6. sandy says:

    Intr-adevar, animatia romaneasca a murit odata cu Gopo. Am aflat ca romania a mai facut unul, doua lung-metraje animate in colaborare cu francezii. Ce pot sa spun, ma mananca o idee in ultimul timp. Mi-a luat-o Marcel din gura si sunt sigura ca sunt foarte multi care gandesc lafel. Tanjim, prea mult dupa desene. Unii mi-au spus ca tanjim dupa vechile desene, care ne placeau si ne-au animat copilaria si desenele actuale nu ne-ar aduce nici o placere sau amintire. Dar totusi, ce-ar fi daca…

    Anul asta..in cadrul unui joc de aspiratii in viitor, mi-am scris pe foaie ca mi-ar placea sa dau voce animatiilor. Nu stiu ce imi venise…dar in capul meu totul incepe sa prinda un sens de cand citesc bloguri dedicate desenelor animate, de cand desenez personaje disney pe calculator, de cand am inceput sa stau toata ziua urmarind desene animate si postand pe blog povesti frumoase despre desene…si acum am gasit blogul acesta unde desenele capata viata.

    Iti cer scuze daca sunt prea personala in comentariu. M-a luat valul cu declaratii…

  7. Cristina says:

    @Sandy – Asa a inceput si la mine pasiunea pentru desen, incercand sa reproduc personaje din desene animate sau caricaturi – la inceput desenam doar pe foaie; dupa cum spui si tu cu siguranta sunt multe persoane care fac asa ceva insa nu are cine sa le sprijine sau sa le incurajeze, si aici ma refer in primul rand la familie care trebuie sa creada in pasiunea lor si in al doilea rand la faptul ca nu are cine sa le/ne indrume in acest domeniu, in sensul ca nu avem scoli de animatie.

    Animest este un start bun, in sensul ca s-a inceput sa se discute intr-o oarecare masura si despre animatia romaneasca; sa speram ca in decursul anilor ce vor veni va atrage cat mai multi adepti, formand astfel un cerc al animatorilor romani … si mai tarziu cine stie … poate se gaseste cineva sa infiinteze si o scoala de animatie in Romania, sau macar cateva cursuri de specialitate.

    Citind randurile scrise de tine este imposibil sa nu observ pasiunea ta pentru desen; este exact ceea ce are nevoie animatia de la noi din tara: de pasiune, dedicatie si entuziasm … asa ca … KEEP WORKING! :)

  8. Marcel says:

    @Sandy Daca am intalni in fiecare zi pe cineva lafel de pasionat de desene animate ca si tine atunci cu siguranta animatia din Romania nu ar duce lipsa de productii :)
    Eu cred cu tarie ca animatia romaneasca se va ridica, va iesi din noroiul in care se gaseste acum, insa ramane de vazut cat de sus se va duce si cat de multe vor fi realizarile. Totusi, anii trec si pierdem teren :( .

    Ce este mai trist este faptul ca la noi se insista foarte mult pe regie si foarte putin pe animatia propriu-zisa. Asa a fost din totdeauna. Este drept ca scenariul si povestea sunt importante insa felul in care arata animatiile romanesti in momentul de fata (vezi Animest 2008) ma duce cu gandul la tehnici si conceptii depasite. Daca sunt eu deplasat atunci imi cer scuze, insa nu-mi place deloc cum arata animatiile romanesti, atatea cate sunt ele. Sta in puterea noastra, cei tineri si cu alte viziuni, sa schimbam lucrurile 😀 .

    Scopul site-ului animatic.ro este, printre altele, si acela de a scoate in evidenta frumusetea desenelor animate, parfumul lor si placerea de a realiza, prin propriile tale forte, o animatie. Mai apoi va urma si un episod pilot, insa acum nu cred ca este momentul :)

    In alta ordine de idei, am trimis un scurt metraj la Animest si asteptam sa vedem daca vom fi acceptati pentru a participa la festival (este o selectie destul de dura, avand in vedere ca au fost trimise filme din peste 57 de tari, http://www.animest.ro/?p=1768 ).

    Thanks,
    Marcel

  9. Cristis says:

    Cristina te felicit pentru acest site.Ma bucur sa vad ca oamenii sunt inca pasionati de animatie.Mai ales de animatia traditionala.Mult succes cu situl si sper ca nu te deranjeaza daca voi pune un link pe situl personal.

  10. Cristina says:

    Salut Cristis,

    Multumesc pentru felicitari. Si eu ma bucur sa vad animatori romani cu experienta si care fac treaba buna … ma refer la tine. Spun asta pentru ca am aruncat o privire pe site-ul tau si mi-a placut ce am vazut :)

    … in legatura cu linku … evident ca nu ma deranjeaza 😀

  11. […] cateva articole care au înregistrat peste 3000 de vizite; a se vedea Animaţie simplă cu o pisică drăgălaşă (6745) sau Bodyguard-ul bătăuş – schiţe (3715) sau Expresii faciale – partea I […]

  12. bhuttu says:

    Cristina, ce-am gasit la prima lectura: timeline (bara temporala) si loop (bucla). Bara temporala suna cam aiurea, dar bucla in loc de loop chiar functioneaza cred. E important sa dezvoltam si terminologia, in foarte multe domenii importam practici si cuvinte care au fost abandonate in Romania si avem impresia c-am descoperit roata. Eu am patit-o in cinematografie, unde stiu termenii tehnici mai degraba in engleza. Ce parere ai despre asta?

  13. Cristina says:

    Ai dreptate Bhuttu :)
    Pe viitor, am sa incerc sa ofer si termenii in romana; eu asa m-am obisnuit, parca in engleza suna ceva mai sugestiv si dupa cum ai spus si tu unii termeni chiar suna putin aiurea in romana :))

    Merci pentru sugestie 😀

  14. Marcel says:

    Parca nu prea-ti vine sa traduci termenii in romana, nu de alta dar toata documentatia provine din engleza, toate blogurile si cursurile de interes sunt in afara granitelor tarii, iar toate programele sunt de asemenea in engelza. Fie ca vrem sa nu, ne raportam la ei si tindem sa fim ca ei, pentru ca la noi in animatie e seceta.

  15. bhuttu says:

    E adevarat ce spui, dar daca ar fi pe-asa ar trebui sa ne mutam in liga lor. Or voi ati zis ca vreti sa dezvoltati scoala romaneasca. Mi se pare ca asta include si terminologia, macar atata vreme cat exista echivalente romanesti.

  16. Cristina says:

    Dreptate ai si tu Bhuttu si tu Marcel :))
    Cel mai corect cred ca ar fi sa ofer varianta in romana atunci cand introduc termeni noi si pe alocuri sa apara ambele versiuni. Nu voi traduce de fiecare data chiar toti termeni mai ales termenii foarte uzuali cum ar fi keyframe, frame, peg, layer, etc

  17. bhuttu says:

    Hehe, te-ai gandit vreodata la un dictionar? Stiu pe cineva care se apucase de un dictionar de termeni cinematografici, poate incercam o colaborare.

  18. Cristis says:

    Eu nu cred ca este intradevar nevoie de o traducere.Asta mi se pare un moft.
    Cata vreme softul este in engleza,si la tot pasul dai de termenii folositi,numai in engleza…la ce bun o traducere mot-a-mot,cat mai degraba o explicatiune tehnica a ceea ce inseamna frame(cadru),keyframe(cheie de animatie),inbetween(intermediar),peg(semn de animatie),layer(strat).
    Dezvoltarea scolii romanesti de animatie nu tine de traducerea acestor termeni,cat mai mult de explicarea tehnicii si a principiilor din spatele unei animatii de calitate.
    Spor la animat.

  19. Cristina says:

    Ce bine ai spus-o Christis, mai bine decat mine :)

    @Bhuttu, exista deja un dictionar al animatiei, si unul chiar foarte bun, vezi http://virgil.weebly.com/animation-dictionary.html

  20. bhuttu says:

    In engleza. :)
    Oricum, am inteles ideea. Ramanem fiecare cu parerea noastra. Spor la idei bune! 😉

  21. Cristina says:

    Bine ar fi daca as avea mai mult timp liber sa scriu mai des articole si problema sa fie ‘termeni in engleza’
    Dupa cum am spus, voi traduce doar anumiti termini insa engleza va predomina :)

  22. Marcel says:

    Eu vad o oportunitate in ideea cu dictionarul, cred ca ramane de discutat insa timpul e problema 😀

  23. Cristis says:

    Elaborarea unui dictionar de animatie este o idee buna,desi cam nastrusnica…mai ales in Romania.
    Asadar o sa avem dictionar,un festival,o revista online de animatie,mai putin animatie in sensul propriu-zis.:)
    Dar ideea in sine e chiar ok,nu am ce sa reprosez.Iar apropo de dictionarul existent,Virgil e unul dintre animatori buni,deci dictionarul lui e un punct de plecare ok.

  24. Petrisor says:

    super poate descarc si eu programul (daca il gasesc)

  25. radu says:

    cele mai tari desene

  26. maryana says:

    tot mai multe idei poate intro zi voi vedea desene animate de tine

  27. mikaella says:

    tare

  28. Jenn says:

    Very cute kitten and demonstration of the animation.

  29. roxi says:

    vau ce incredibil de frumos

Leave a Reply

Submit Comment



© 2017 ANIMATIC